WEWNĘTRZNA POLITYKA
OCHRONY SYGNALISTÓW

WEWNĘTRZNA POLITYKA OCHRONY SYGNALISTÓW W MERKURY S.A. W BIAŁYMSTOKU

 

§1 Postanowienia ogólne

  1. Wewnętrzna Polityka Ochrony Sygnalistów, zwana w dalszej treści dokumentu „WPOS”, określa procedurę zgłaszania naruszeń, postępowania po zgłoszeniu, ochronę tożsamości i statusu osób zgłaszających naruszenia, zwanych potocznie „sygnalistami”, stosowaną w MERKURY S.A. z siedzibą w Białymstoku.
  2. Celem WPOS jest maksymalizacja przejrzystości działań pracodawcy i eliminacja nieprawidłowości zaistniałych w środowisku zawodowym na poziomie wewnętrznym.

§2 Zakres stosowania WPOS

  1. WPOS stosuje się w przypadku zgłoszenia informacji o naruszeniu prawa.
  2. WPOS nie stosuje się w sytuacjach, w których nie mają zastosowania powszechnie obowiązujące przepisy dotyczące ochrony osoby dokonującego zgłoszenia naruszenia prawa.
  3. WPOS nie obejmuje zgłoszeń anonimowych, z zastrzeżeniem ust. 4.
  4. Zapisy dotyczące ochrony zgłaszającego stosuje się także w przypadku, gdy informacja o naruszeniu prawa została zgłoszona anonimowo, a następnie doszło do ujawnienia tożsamości zgłaszającego i doświadczył on działań odwetowych.

 

§3 Definicje

Ilekroć w WPOS jest mowa o:

  • naruszeniu / naruszeniu prawa – rozumie się przez to działanie lub zaniechanie niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa dotyczące następujących dziedzin;
    1. korupcji;
    2. zamówień publicznych;
    3. usług, produktów i rynków finansowych;
    4. przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
    5. bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;
    6. bezpieczeństwa transportu;
    7. ochrony środowiska;
    8. ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego;
    9. bezpieczeństwa żywności i pasz;
    10. zdrowia i dobrostanu zwierząt;
    11. zdrowia publicznego;
    12. ochrony konsumentów;
    13. ochrony prywatności i danych osobowych;
    14. bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
    15. interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej;
    16. rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych;
    17. konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela – występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązane z dziedzinami wskazanymi w ww. punktach;
  • informacji o naruszeniu prawa – należy przez to rozumieć informację, w tym uzasadnione podejrzenie dotyczące zaistniałego lub potencjalnego naruszenia prawa, do którego doszło lub prawdopodobnie dojdzie w podmiocie prawnym, w którym sygnalista uczestniczył w procesie rekrutacji lub innych negocjacji poprzedzających zawarcie umowy, pracuje lub pracował, lub w innym podmiocie prawnym, z którym sygnalista utrzymuje lub utrzymywał kontakt w kontekście związanym z pracą, lub informację dotyczącą próby ukrycia takiego naruszenia prawa;
  • osobie dokonującej zgłoszenia lub zgłaszającym lub sygnaliście – rozumie się przez to osobę fizyczną, która zgłasza informacje o naruszeniu prawa, uzyskane w kontekście związanym z wykonywaną przez nią pracą, w tym:
  1. pracownik,
  2. pracownik tymczasowy,
  3. osoba świadcząca pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej,
  4. przedsiębiorca,
  5. prokurent;
  6. akcjonariusza lub wspólnik,
  7. członek organu osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej,
  8. osoba świadcząca pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej,
  9. stażysta,
  10. wolontariusz,
  11. praktykant;
  • działaniu odwetowym – należy przez to rozumieć bezpośrednie lub pośrednie działanie lub zaniechanie w kontekście związanym z pracą, które jest spowodowane zgłoszeniem lub ujawnieniem publicznym i które narusza lub może naruszyć prawa sygnalisty lub wyrządza lub może wyrządzić nieuzasadnioną szkodę sygnaliście, w tym bezpodstawne inicjowanie postępowań przeciwko sygnaliście;
  • działaniu następczym – należy przez to rozumieć działanie podjęte przez podmiot prawny lub organ publiczny w celu oceny prawdziwości informacji zawartych w zgłoszeniu oraz w celu przeciwdziałania naruszeniu prawa będącemu przedmiotem zgłoszenia, w szczególności przez postępowanie wyjaśniające, wszczęcie kontroli lub postępowania administracyjnego, wniesienie oskarżenia, działanie podjęte w celu odzyskania środków finansowych lub zamknięcie procedury realizowanej w ramach wewnętrznej procedury dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych lub procedury przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych i podejmowania działań następczych;
  • informacji zwrotnej – należy przez to rozumieć przekazanie zgłaszającemu informacji na temat planowanych lub podjętych działań następczych i powodów takich działań;
  • kontekście związanym z pracą – należy przez to rozumieć przeszłe, obecne lub przyszłe działania związane z wykonywaniem pracy na podstawie stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji w podmiocie prawnym lub na rzecz tego podmiotu lub pełnienia służby w podmiocie prawnym, w ramach których uzyskano informację o naruszeniu prawa oraz istnieje możliwość doświadczenia działań odwetowych;
  • pracodawcy – rozumie się przez to MERKURY S.A. z siedzibą w Białymstoku, adres: ul. Sejneńska 16, 15‑399 Białystok, wpisaną do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Białymstoku, XII Wydział Gospodarczy KRS pod numerem 0000438106, NIP: 5423228109;
  • ujawnieniu publicznym – należy przez to rozumieć podanie informacji o naruszeniu prawa do wiadomości publicznej.

§4 Przeciwdziałanie naruszeniom

  1. Pracodawca jest zobowiązany do przeciwdziałania naruszeniom oraz do reagowania na każdy przypadek zgłoszenia naruszenia.
  2. Pracodawca realizuje obowiązek wskazany w ust. 1 powyżej między innymi poprzez:
  3. wdrożenie Wewnętrznej Polityki Ochrony Sygnalistów,
  4. ustanowienie kanałów przyjmowania zgłoszeń, które będą zaprojektowane, ustanowione i obsługiwane w bezpieczny sposób, zapewniający ochronę poufności tożsamości osoby dokonującej zgłoszenia, osoby której dotyczy zgłoszenie i osoby trzeciej wymienionej w zgłoszeniu oraz uniemożliwiający uzyskanie do nich dostępu nieupoważnionym członkom personelu;
  5. niezwłoczne reagowanie na zgłoszenia dotyczące wykrycia naruszenia;
  6. zachęcanie osób, które mają wiedzę o naruszeniach do dokonywania zgłoszeń;
  7. działania zapobiegawcze, polegające na rozpowszechnianiu wiedzy na temat możliwości zgłaszania naruszeń oraz ochrony osób zgłaszających;
  8. zapoznanie pracowników z WPOS, w szczególności ze sposobem dokonywania zgłoszeń oraz regułami dotyczącymi ochrony zgłaszających;
  9. prowadzenie rejestru wszystkich przyjętych zgłoszeń, zgodnie z wymogami w zakresie poufności;
  10. wyznaczenie bezstronnej osoby lub bezstronnego wydziału właściwych do podejmowania działań następczych w związku ze zgłoszeniami;
  11. podejmowanie, z zachowaniem należytej staranności, działań następczych przez wyznaczoną osobę lub wyznaczony wydział;
  12. zapewnienie zrozumiałych i łatwo dostępnych informacji na temat procedur na potrzeby dokonywania zgłoszeń zewnętrznych do właściwych organów i instytucji.
  13. Każdej osobie, która informację o ewentualnym naruszeniu prawa powzięła w kontekście związanym z pracą przysługuje prawo zgłoszenia takiej informacji do pracodawcy.
  14. Informacje dotyczące naruszeń prawa mogą być zgłaszane za pośrednictwem wewnętrznych kanałów i procedur dokonywania zgłoszeń określonych w WPOS.

 

§5 Podmiot upoważniony do przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych

  1. Podmiotem wewnętrznym upoważnionym przez pracodawcę do przyjmowania zgłoszeń jest Dział Personalny.
  2. Pracodawca pisemnie upoważnia osobę lub osoby w Dziale Personalnym, które przyjmują zgłoszenia. Osoby te również będą komunikować się z osobą dokonującą zgłoszenia i w stosownych przypadkach zwracać się do osoby dokonującej zgłoszenia o dalsze informacje oraz przekazywać jej informacje zwrotne.
  3. Informacja o wyznaczeniu osoby upoważnionej w Dziale Personalnym do przyjmowania zgłoszeń podlega ogłoszeniu w sposób przyjęty u pracodawcy.
  4. W przypadku, gdy zgłoszenie dotyczy informacji o naruszeniu prawa przez Dział Personalny, zgłoszenie takie powinno zostać złożone bezpośrednio do zarządu spółki pracodawcy.
  5. Pracodawca zapewnia bezstronność weryfikacji zgłoszeń. W przypadku, gdy przyjęte zgłoszenie dotyczy lub może dotyczyć osoby upoważnionej do przyjmowania zgłoszeń osoba ta obowiązana jest niezwłocznie wyłączyć się z postępowania dotyczącego rozpatrzenia zgłoszenia oraz przekazać te zgłoszenie zarządowi spółki pracodawcy. W przypadku, gdy zgłoszenie dotyczy członka zarządu spółki pracodawcy, powinno zostać przekazane do rozpatrzenia innemu członkowi zarządu bądź organowi nadzoru spółki, a w razie jego braku – przedstawicielom właściciela spółki pracodawcy. Przekazanie takie następuje na adres e-mail tych osób.
  6. Osoba przyjmująca zgłoszenie ma obowiązek potwierdzenia zgłaszającemu przyjęcie zgłoszenia w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania, chyba że zgłaszający nie podał adresu do kontaktu, na który należy przekazać potwierdzenie. Potwierdzenie następuje na piśmie lub w formie e-mail.

 

§6 Sposoby przekazywania zgłoszeń

  1. Zgłoszenie informacji o naruszeniu prawa może nastąpić ustnie lub na piśmie, w języku polskim.
  2. Zgłoszenie pisemne kierowane jest do jednego z następujących kanałów zgłoszeń:
    1. elektronicznie na adres e-mail: sygnalista@merkurysa.pl
    2. osobiście, bezpośrednio złożone w Dziale Personalnym osobie upoważnionej,
    3. listownie na adres pracodawcy, z podaniem adresata jako „Dział Personalny” oraz z zaznaczeniem na kopercie o zakazie otwierania listu przez osoby nieupoważnione do przyjmowania zgłoszeń.
  3. Zgłoszenie ustne może być dokonane telefonicznie lub za pośrednictwem innych systemów komunikacji głosowej oraz, na wniosek osoby dokonującej zgłoszenia, za pomocą bezpośredniego spotkania zorganizowanego w terminie 7 dni od dnia otrzymania wniosku.
  4. W przypadku zgłoszenia ustnego osoba przyjmująca zgłoszenie sporządza protokół dokumentujący wniesienie zgłoszenia, który to protokół) jest podpisywany przez osobę sporządzającą protokół oraz osobę składającą zgłoszenie, o ile jest obecna przy zgłoszeniu i wyraziła na to zgodę.
  5. Jeżeli zgłoszenie dokonywane jest za pośrednictwem nagrywanej linii telefonicznej lub innego nagrywanego systemu komunikacji głosowej, pracodawca ma prawo, za zgodą osoby dokonującej zgłoszenia, udokumentować zgłoszenie ustne w jeden z następujących sposobów: dokonując nagrania rozmowy w formie trwałej i możliwej do wyszukania; lub za pomocą kompletnej i dokładnej transkrypcji rozmowy przygotowanej przez członków personelu odpowiedzialnych za rozpatrzenie zgłoszenia. Pracodawca zapewnia osobie dokonującej zgłoszenia możliwość sprawdzenia, poprawienia i zatwierdzenia transkrypcji rozmowy telefonicznej poprzez jej podpisanie.
  6. W zgłoszeniu osoba dokonująca zgłoszenia powinna:
    1. określić czego dotyczy naruszenie,
    2. wskazać imię i nazwisko osoby lub osób, które jego zdaniem są sprawcami naruszenia,
    3. podać uzasadnienie zawierające fakty i dowody potwierdzające naruszenie,
    4. podać dane zgłaszającego takie jak: imię i nazwisko oraz adresu do kontaktu.

 

§7 Ochrona danych zgłaszającego

  1. Osoba przyjmująca zgłoszenie obowiązana jest podjąć wszelkie niezbędne działania, aby tożsamość osoby dokonującej zgłoszenia nie została ujawniona – bez wyraźnej zgody tej osoby – żadnej osobie, która nie jest upoważnionym członkiem personelu pracodawcy właściwym do przyjmowania zgłoszeń i podejmowania w związku z nimi działań następczych. Ma to również zastosowanie do wszelkich innych informacji, na podstawie których można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować tożsamość osoby dokonującej zgłoszenia.
  2. W drodze odstępstwa od nakazu poufności opisanego w ust. 1, tożsamość osoby dokonującej zgłoszenia i wszelkie inne informacje zawarte w zgłoszeniu mogą zostać ujawnione jedynie wtedy, gdy takie ujawnienie jest koniecznym i proporcjonalnym obowiązkiem wynikającym z prawa Unii Europejskiej lub prawa krajowego w kontekście prowadzonych przez organy krajowe postępowań wyjaśniających lub postępowań sądowych, w tym w celu zagwarantowania prawa do obrony przysługującego osobie, której dotyczy zgłoszenie.
  3. Dostęp do skrzynek odbiorczych wymienionych w § 6 ust. 2 WPOS adresów ma wyłącznie osoba upoważniona.
  4. Zgłoszenia oraz związana z nimi korespondencja są przechowywane w miejscu, do którego nie posiadają dostępu inne osoby niż osoba upoważniona do przyjmowania zgłoszeń.
  5. Pracodawca stosuje rozwiązania techniczne i organizacyjne zapewniające przechowywanie danych osobowych zgłaszającego oddzielnie od dokumentu lub innego nośnika informacji obejmujących zgłoszenie, włączając w to, w odpowiednim przypadku, usunięcie z treści dokumentu lub innego nośnika informacji niezwłocznie po ich otrzymaniu wszystkich danych osobowych zgłaszającego, chyba, że zgłaszający wyraził zgodę na ujawnienie jego danych.

 

§8 Działania następcze

  1. Dział Personalny pracodawcy jest również upoważnionym podmiotem do podejmowania działań następczych, włączając w to weryfikację zgłoszenia i dalszą komunikację ze zgłaszającym, w tym występowanie o dodatkowe informacje i przekazywanie zgłaszającemu informacji zwrotnej. Powyższe czynności wykonuje w Dziale Personalnym osoba upoważniona do przyjmowania zgłoszeń.
  2. Upoważniony podmiot, o którym mowa w ust. 1, ma obowiązek podjęcia, z zachowaniem należytej staranności, działań następczych.
  3. Osoba upoważniona do przyjmowania zgłoszeń ustala w pierwszej kolejności czy naruszenie będące przedmiotem zgłoszenia wypełnia znamiona informacji o naruszeniu prawa oraz czy jest objęte WPOS.
  4. Po ustaleniu, że zgłoszenie objęte jest WPOS, osoba upoważniona dokonuje zweryfikowania prawdziwości informacji o naruszeniach prawa oraz wnosi do pracodawcy o podjęcie środków, jakie mogą zostać zastosowane w przypadku stwierdzenia naruszenia prawa. O rodzaju i zakresie tych środków decyduje pracodawca.
  5. W razie uznania zgłoszenia za zasadne pracodawca podejmuje niezwłocznie działania następcze mające na celu zaniechania naruszenia, usunięcia jego skutków, pociągnięcia do odpowiedzialności osób winnych naruszenia oraz prowadzenia działań zapobiegających w przyszłości powstawaniu tego rodzaju naruszenia.
  6. Pracodawca przekazuje zgłaszającemu informację zwrotną w rozsądnym terminie, nieprzekraczającym 3 miesięcy od potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia lub, w przypadku nieprzekazania potwierdzenia zgłaszającemu, 3 miesięcy od upływu 7 dni od dokonania zgłoszenia, chyba że zgłaszający nie podał adresu do kontaktu, na który należy przekazać informację zwrotną. Przekazanie informacji zwrotnej koordynuje osoba upoważniona do przyjmowania zgłoszeń.
  7. Informacja zwrotna obejmuje w szczególności informację o stwierdzeniu bądź braku stwierdzenia wystąpienia naruszenia prawa i ewentualnych środkach, które zostały lub zostaną zastosowane w reakcji na stwierdzone naruszenie prawa.

 

§9 Zgłoszenia zewnętrzne

  1. Zgłoszeniem zewnętrznym jest ustne lub pisemne przekazanie informacji o naruszeniu prawa Rzecznikowi Praw Obywatelskich albo organowi publicznemu właściwemu do podejmowania działań następczych w określonej dziedzinie.
  2. Zgłoszenie zewnętrzne może w każdym przypadku nastąpić również do Rzecznika Praw Obywatelskich lub organu publicznego bez uprzedniego dokonania zgłoszenia wewnętrznego.
  3. Zgłoszenie zewnętrzne można składać do Rzecznika Praw Obywatelskich (adres dostępny na stronie internetowej https://bip.brpo.gov.pl).
  4. Organami publicznymi są także inne organy przyjmujące zgłoszenia zewnętrzne dotyczące naruszeń w dziedzinach należących do zakresu działania tych organów.
  5. Procedura przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych oraz podejmowania działań następczych jest ustalana przez podmiot właściwy do przyjęcia zgłoszenia.
  6. W przypadkach określonych ustawą zgłaszający może dokonać również ujawnienia publicznego.

 

§10 Ochrona zgłaszającego

  1. Zakazuje się wszelkich form działań odwetowych wobec zgłaszających, w tym gróźb działań odwetowych i prób podejmowania działań odwetowych, polegających w szczególności na:

1) odmowie nawiązania stosunku pracy;

2) wypowiedzeniu lub rozwiązaniu bez wypowiedzenia stosunku pracy;

3) niezawarciu umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę na czas nieokreślony po rozwiązaniu umowy o pracę na okres próbny, niezawarciu kolejnej umowy o pracę na czas określony lub niezawarciu umowy o pracę na czas nieokreślony

po rozwiązaniu umowy o pracę na czas określony – w przypadku gdy sygnalista miał uzasadnione oczekiwanie, że zostanie z nim zawarta taka umowa;

4) obniżeniu wysokości wynagrodzenia za pracę;

5) wstrzymaniu awansu albo pominięciu przy awansowaniu;

6) pominięciu przy przyznawaniu innych niż wynagrodzenie świadczeń związanych z pracą lub obniżeniu wysokości tych świadczeń;

7) przeniesieniu na niższe stanowisko pracy;

8) zawieszeniu w wykonywaniu obowiązków pracowniczych lub służbowych;

9) przekazaniu innemu pracownikowi dotychczasowych obowiązków sygnalisty;

10) niekorzystnej zmianie miejsca wykonywania pracy lub rozkładu czasu pracy;

11) negatywnej ocenie wyników pracy lub negatywnej opinii o pracy;

12) nałożeniu lub zastosowaniu środka dyscyplinarnego, w tym kary finansowej, lub środka o podobnym charakterze;

13) przymusie, zastraszaniu lub wykluczeniu;

14) mobbingu;

15) dyskryminacji;

16) niekorzystnym lub niesprawiedliwym traktowaniu;

17) wstrzymaniu udziału lub pominięciu przy typowaniu do udziału w szkoleniach podnoszących kwalifikacje zawodowe;

18) nieuzasadnionym skierowaniu na badania lekarskie, w tym badania psychiatryczne, chyba że przepisy odrębne przewidują możliwość skierowania pracownika na takie badania;

19) działaniu zmierzającym do utrudnienia znalezienia w przyszłości pracy w danym sektorze lub w danej branży na podstawie nieformalnego lub formalnego porozumienia sektorowego lub branżowego;

20) spowodowaniu straty finansowej, w tym gospodarczej, lub utraty dochodu;

21) wyrządzeniu innej szkody niematerialnej, w tym naruszeniu dóbr osobistych, w szczególności dobrego imienia sygnalisty;

22) próby lub groźby zastosowania jednego z ww. działań odwetowych;

23) wypowiedzenie umowy, której stroną jest sygnalista, w szczególności dotyczącej sprzedaży lub dostawy towarów lub świadczenia usług, odstąpienie od takiej umowy lub rozwiązanie jej bez wypowiedzenia;

24) nałożenie obowiązku lub odmowę przyznania, ograniczenie lub odebranie uprawnienia, w szczególności koncesji, zezwolenia lub ulgi

– chyba że pracodawca udowodni, że kierował się obiektywnymi powodami.

  1. Zgłaszający podlega ochronie od chwili dokonania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego pod warunkiem że miał uzasadnione podstawy sądzić, że będąca przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego informacja o naruszeniu prawa jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego i że informacja taka stanowi informację o naruszeniu prawa. Takiej ochronie będzie również podlegał zgłaszający informację anonimowo, o ile da się go zidentyfikować.
  2. Na pracodawcy spoczywa ciężar dowodu, że podjęte działanie nie jest działaniem odwetowym
  3. Przepisy dotyczące ochrony zgłaszającego stosuje się również do osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia oraz osoby powiązanej ze zgłaszającym, jak również do osoby prawnej lub innej jednostki organizacyjnej pomagającej sygnaliście lub z nim powiązanej, w szczególności stanowiącej własność sygnalisty lub go zatrudniającej.
  4. Dokonanie zgłoszenia zewnętrznego nie skutkuje pozbawieniem zgłaszającego ochrony przewidzianej w WPOS.
  5. Jeśli brak było uzasadnionych podstaw dokonania zgłoszenia, o których mowa w ust. 2, okoliczność ta może narazić wnoszącego zgłoszenie na odpowiedzialność dyscyplinarną lub innego rodzaju, przewidzianą w przepisach powszechnych.

 

§11 Rejestr zgłoszeń

  1. Pracodawca prowadzi rejestr zgłoszeń wewnętrznych i jest administratorem danych zgromadzonych w tym rejestrze.
  2. W imieniu pracodawcy rejestr zgłoszeń wewnętrznych prowadzą osoby upoważnione do przyjmowania zgłoszeń naruszenia prawa.
  3. Wpisu do rejestru zgłoszeń wewnętrznych dokonuje się na podstawie zgłoszenia wewnętrznego.
  4. W rejestrze zgłoszeń wewnętrznych gromadzi się następujące dane:

1) numer zgłoszenia;

2) przedmiot naruszenia prawa;

3) dane osobowe sygnalisty oraz osoby, której dotyczy zgłoszenie, niezbędne do identyfikacji tych osób;

4) adres do kontaktu sygnalisty;

5) datę dokonania zgłoszenia;

6) informację o podjętych działaniach następczych;

7) datę zakończenia sprawy.

  1. Dane w rejestrze zgłoszeń wewnętrznych są przechowane przez okres 3 lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym zakończono działania następcze lub po zakończeniu postępowań zainicjowanych tymi działaniami.

 

§12 Postanowienia końcowe

  1. WSOP został ustalony po konsultacji z przedstawicielami pracowników, wyłonionymi w trybie przyjętym u danego pracodawcy – jeżeli u pracodawcy nie działa zakładowa organizacja związkowa.
  2. Treść WPOS jest dostępna w sieci intranet, w pomieszczeniach socjalnych, u przełożonych oraz w Dziale Personalnym pracodawcy.
  3. Każdy pracownik może zaznajomić się z treścią WPOS w sposób wskazany w ust. 2. Pracodawca jest obowiązany zapoznać pracownika z treścią WPOS przed dopuszczeniem go do pracy. Osobie ubiegającej o wykonywanie pracy u pracodawcy umożliwia się zapoznanie z WPOS wraz z rozpoczęciem rekrutacji lub negocjacji poprzedzających zawarcie umowy.
  4. W sprawach nieuregulowanych WPOS stosuje się odpowiednio przepisy Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii oraz przepisy krajowe dotyczące ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa, w szczególności ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz.U. z 2024 r., poz. 928.
  5. Uchyla się dotychczas obowiązującą u pracodawcy Wewnętrzną Politykę Ochrony Sygnalistów.
  6. Wewnętrzna Polityka Ochrony Sygnalistów wchodzi po upływie 7 dni od dnia podania go do wiadomości pracowników w sposób przyjęty u pracodawcy z mocą obowiązującą od dnia 25 września 2024 r.