WEWNĘTRZNA POLITYKA
OCHRONY SYGNALISTÓW
WEWNĘTRZNA POLITYKA OCHRONY SYGNALISTÓW W MERKURY S.A. W BIAŁYMSTOKU
§1 Postanowienia ogólne
- Wewnętrzna Polityka Ochrony Sygnalistów, zwana w dalszej treści dokumentu „WPOS”, określa procedurę zgłaszania naruszeń, postępowania po zgłoszeniu, ochronę tożsamości i statusu osób zgłaszających naruszenia, zwanych potocznie „sygnalistami”, stosowaną w MERKURY S.A. z siedzibą w Białymstoku.
- Celem WPOS jest maksymalizacja przejrzystości działań pracodawcy i eliminacja nieprawidłowości zaistniałych w środowisku zawodowym na poziomie wewnętrznym.
§2 Zakres stosowania WPOS
- WPOS stosuje się w przypadku zgłoszenia informacji o naruszeniu prawa.
- WPOS nie stosuje się w sytuacjach, w których nie mają zastosowania powszechnie obowiązujące przepisy dotyczące ochrony osoby dokonującego zgłoszenia naruszenia prawa.
- WPOS nie obejmuje zgłoszeń anonimowych, z zastrzeżeniem ust. 4.
- Zapisy dotyczące ochrony zgłaszającego stosuje się także w przypadku, gdy informacja o naruszeniu prawa została zgłoszona anonimowo, a następnie doszło do ujawnienia tożsamości zgłaszającego i doświadczył on działań odwetowych.
§3 Definicje
Ilekroć w WPOS jest mowa o:
- naruszeniu / naruszeniu prawa – rozumie się przez to działanie lub zaniechanie niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa dotyczące następujących dziedzin;
- korupcji;
- zamówień publicznych;
- usług, produktów i rynków finansowych;
- przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
- bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;
- bezpieczeństwa transportu;
- ochrony środowiska;
- ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego;
- bezpieczeństwa żywności i pasz;
- zdrowia i dobrostanu zwierząt;
- zdrowia publicznego;
- ochrony konsumentów;
- ochrony prywatności i danych osobowych;
- bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
- interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej;
- rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych;
- konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela – występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązane z dziedzinami wskazanymi w ww. punktach;
- informacji o naruszeniu prawa – należy przez to rozumieć informację, w tym uzasadnione podejrzenie dotyczące zaistniałego lub potencjalnego naruszenia prawa, do którego doszło lub prawdopodobnie dojdzie w podmiocie prawnym, w którym sygnalista uczestniczył w procesie rekrutacji lub innych negocjacji poprzedzających zawarcie umowy, pracuje lub pracował, lub w innym podmiocie prawnym, z którym sygnalista utrzymuje lub utrzymywał kontakt w kontekście związanym z pracą, lub informację dotyczącą próby ukrycia takiego naruszenia prawa;
- osobie dokonującej zgłoszenia lub zgłaszającym lub sygnaliście – rozumie się przez to osobę fizyczną, która zgłasza informacje o naruszeniu prawa, uzyskane w kontekście związanym z wykonywaną przez nią pracą, w tym:
- pracownik,
- pracownik tymczasowy,
- osoba świadcząca pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej,
- przedsiębiorca,
- prokurent;
- akcjonariusza lub wspólnik,
- członek organu osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej,
- osoba świadcząca pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej,
- stażysta,
- wolontariusz,
- praktykant;
- działaniu odwetowym – należy przez to rozumieć bezpośrednie lub pośrednie działanie lub zaniechanie w kontekście związanym z pracą, które jest spowodowane zgłoszeniem lub ujawnieniem publicznym i które narusza lub może naruszyć prawa sygnalisty lub wyrządza lub może wyrządzić nieuzasadnioną szkodę sygnaliście, w tym bezpodstawne inicjowanie postępowań przeciwko sygnaliście;
- działaniu następczym – należy przez to rozumieć działanie podjęte przez podmiot prawny lub organ publiczny w celu oceny prawdziwości informacji zawartych w zgłoszeniu oraz w celu przeciwdziałania naruszeniu prawa będącemu przedmiotem zgłoszenia, w szczególności przez postępowanie wyjaśniające, wszczęcie kontroli lub postępowania administracyjnego, wniesienie oskarżenia, działanie podjęte w celu odzyskania środków finansowych lub zamknięcie procedury realizowanej w ramach wewnętrznej procedury dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych lub procedury przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych i podejmowania działań następczych;
- informacji zwrotnej – należy przez to rozumieć przekazanie zgłaszającemu informacji na temat planowanych lub podjętych działań następczych i powodów takich działań;
- kontekście związanym z pracą – należy przez to rozumieć przeszłe, obecne lub przyszłe działania związane z wykonywaniem pracy na podstawie stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji w podmiocie prawnym lub na rzecz tego podmiotu lub pełnienia służby w podmiocie prawnym, w ramach których uzyskano informację o naruszeniu prawa oraz istnieje możliwość doświadczenia działań odwetowych;
- pracodawcy – rozumie się przez to MERKURY S.A. z siedzibą w Białymstoku, adres: ul. Sejneńska 16, 15‑399 Białystok, wpisaną do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Białymstoku, XII Wydział Gospodarczy KRS pod numerem 0000438106, NIP: 5423228109;
- ujawnieniu publicznym – należy przez to rozumieć podanie informacji o naruszeniu prawa do wiadomości publicznej.
§4 Przeciwdziałanie naruszeniom
- Pracodawca jest zobowiązany do przeciwdziałania naruszeniom oraz do reagowania na każdy przypadek zgłoszenia naruszenia.
- Pracodawca realizuje obowiązek wskazany w ust. 1 powyżej między innymi poprzez:
- wdrożenie Wewnętrznej Polityki Ochrony Sygnalistów,
- ustanowienie kanałów przyjmowania zgłoszeń, które będą zaprojektowane, ustanowione i obsługiwane w bezpieczny sposób, zapewniający ochronę poufności tożsamości osoby dokonującej zgłoszenia, osoby której dotyczy zgłoszenie i osoby trzeciej wymienionej w zgłoszeniu oraz uniemożliwiający uzyskanie do nich dostępu nieupoważnionym członkom personelu;
- niezwłoczne reagowanie na zgłoszenia dotyczące wykrycia naruszenia;
- zachęcanie osób, które mają wiedzę o naruszeniach do dokonywania zgłoszeń;
- działania zapobiegawcze, polegające na rozpowszechnianiu wiedzy na temat możliwości zgłaszania naruszeń oraz ochrony osób zgłaszających;
- zapoznanie pracowników z WPOS, w szczególności ze sposobem dokonywania zgłoszeń oraz regułami dotyczącymi ochrony zgłaszających;
- prowadzenie rejestru wszystkich przyjętych zgłoszeń, zgodnie z wymogami w zakresie poufności;
- wyznaczenie bezstronnej osoby lub bezstronnego wydziału właściwych do podejmowania działań następczych w związku ze zgłoszeniami;
- podejmowanie, z zachowaniem należytej staranności, działań następczych przez wyznaczoną osobę lub wyznaczony wydział;
- zapewnienie zrozumiałych i łatwo dostępnych informacji na temat procedur na potrzeby dokonywania zgłoszeń zewnętrznych do właściwych organów i instytucji.
- Każdej osobie, która informację o ewentualnym naruszeniu prawa powzięła w kontekście związanym z pracą przysługuje prawo zgłoszenia takiej informacji do pracodawcy.
- Informacje dotyczące naruszeń prawa mogą być zgłaszane za pośrednictwem wewnętrznych kanałów i procedur dokonywania zgłoszeń określonych w WPOS.
§5 Podmiot upoważniony do przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych
- Podmiotem wewnętrznym upoważnionym przez pracodawcę do przyjmowania zgłoszeń jest Dział Personalny.
- Pracodawca pisemnie upoważnia osobę lub osoby w Dziale Personalnym, które przyjmują zgłoszenia. Osoby te również będą komunikować się z osobą dokonującą zgłoszenia i w stosownych przypadkach zwracać się do osoby dokonującej zgłoszenia o dalsze informacje oraz przekazywać jej informacje zwrotne.
- Informacja o wyznaczeniu osoby upoważnionej w Dziale Personalnym do przyjmowania zgłoszeń podlega ogłoszeniu w sposób przyjęty u pracodawcy.
- W przypadku, gdy zgłoszenie dotyczy informacji o naruszeniu prawa przez Dział Personalny, zgłoszenie takie powinno zostać złożone bezpośrednio do zarządu spółki pracodawcy.
- Pracodawca zapewnia bezstronność weryfikacji zgłoszeń. W przypadku, gdy przyjęte zgłoszenie dotyczy lub może dotyczyć osoby upoważnionej do przyjmowania zgłoszeń osoba ta obowiązana jest niezwłocznie wyłączyć się z postępowania dotyczącego rozpatrzenia zgłoszenia oraz przekazać te zgłoszenie zarządowi spółki pracodawcy. W przypadku, gdy zgłoszenie dotyczy członka zarządu spółki pracodawcy, powinno zostać przekazane do rozpatrzenia innemu członkowi zarządu bądź organowi nadzoru spółki, a w razie jego braku – przedstawicielom właściciela spółki pracodawcy. Przekazanie takie następuje na adres e-mail tych osób.
- Osoba przyjmująca zgłoszenie ma obowiązek potwierdzenia zgłaszającemu przyjęcie zgłoszenia w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania, chyba że zgłaszający nie podał adresu do kontaktu, na który należy przekazać potwierdzenie. Potwierdzenie następuje na piśmie lub w formie e-mail.
§6 Sposoby przekazywania zgłoszeń
- Zgłoszenie informacji o naruszeniu prawa może nastąpić ustnie lub na piśmie, w języku polskim.
- Zgłoszenie pisemne kierowane jest do jednego z następujących kanałów zgłoszeń:
- elektronicznie na adres e-mail: sygnalista@merkurysa.pl
- osobiście, bezpośrednio złożone w Dziale Personalnym osobie upoważnionej,
- listownie na adres pracodawcy, z podaniem adresata jako „Dział Personalny” oraz z zaznaczeniem na kopercie o zakazie otwierania listu przez osoby nieupoważnione do przyjmowania zgłoszeń.
- Zgłoszenie ustne może być dokonane telefonicznie lub za pośrednictwem innych systemów komunikacji głosowej oraz, na wniosek osoby dokonującej zgłoszenia, za pomocą bezpośredniego spotkania zorganizowanego w terminie 7 dni od dnia otrzymania wniosku.
- W przypadku zgłoszenia ustnego osoba przyjmująca zgłoszenie sporządza protokół dokumentujący wniesienie zgłoszenia, który to protokół) jest podpisywany przez osobę sporządzającą protokół oraz osobę składającą zgłoszenie, o ile jest obecna przy zgłoszeniu i wyraziła na to zgodę.
- Jeżeli zgłoszenie dokonywane jest za pośrednictwem nagrywanej linii telefonicznej lub innego nagrywanego systemu komunikacji głosowej, pracodawca ma prawo, za zgodą osoby dokonującej zgłoszenia, udokumentować zgłoszenie ustne w jeden z następujących sposobów: dokonując nagrania rozmowy w formie trwałej i możliwej do wyszukania; lub za pomocą kompletnej i dokładnej transkrypcji rozmowy przygotowanej przez członków personelu odpowiedzialnych za rozpatrzenie zgłoszenia. Pracodawca zapewnia osobie dokonującej zgłoszenia możliwość sprawdzenia, poprawienia i zatwierdzenia transkrypcji rozmowy telefonicznej poprzez jej podpisanie.
- W zgłoszeniu osoba dokonująca zgłoszenia powinna:
- określić czego dotyczy naruszenie,
- wskazać imię i nazwisko osoby lub osób, które jego zdaniem są sprawcami naruszenia,
- podać uzasadnienie zawierające fakty i dowody potwierdzające naruszenie,
- podać dane zgłaszającego takie jak: imię i nazwisko oraz adresu do kontaktu.
§7 Ochrona danych zgłaszającego
- Osoba przyjmująca zgłoszenie obowiązana jest podjąć wszelkie niezbędne działania, aby tożsamość osoby dokonującej zgłoszenia nie została ujawniona – bez wyraźnej zgody tej osoby – żadnej osobie, która nie jest upoważnionym członkiem personelu pracodawcy właściwym do przyjmowania zgłoszeń i podejmowania w związku z nimi działań następczych. Ma to również zastosowanie do wszelkich innych informacji, na podstawie których można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować tożsamość osoby dokonującej zgłoszenia.
- W drodze odstępstwa od nakazu poufności opisanego w ust. 1, tożsamość osoby dokonującej zgłoszenia i wszelkie inne informacje zawarte w zgłoszeniu mogą zostać ujawnione jedynie wtedy, gdy takie ujawnienie jest koniecznym i proporcjonalnym obowiązkiem wynikającym z prawa Unii Europejskiej lub prawa krajowego w kontekście prowadzonych przez organy krajowe postępowań wyjaśniających lub postępowań sądowych, w tym w celu zagwarantowania prawa do obrony przysługującego osobie, której dotyczy zgłoszenie.
- Dostęp do skrzynek odbiorczych wymienionych w § 6 ust. 2 WPOS adresów ma wyłącznie osoba upoważniona.
- Zgłoszenia oraz związana z nimi korespondencja są przechowywane w miejscu, do którego nie posiadają dostępu inne osoby niż osoba upoważniona do przyjmowania zgłoszeń.
- Pracodawca stosuje rozwiązania techniczne i organizacyjne zapewniające przechowywanie danych osobowych zgłaszającego oddzielnie od dokumentu lub innego nośnika informacji obejmujących zgłoszenie, włączając w to, w odpowiednim przypadku, usunięcie z treści dokumentu lub innego nośnika informacji niezwłocznie po ich otrzymaniu wszystkich danych osobowych zgłaszającego, chyba, że zgłaszający wyraził zgodę na ujawnienie jego danych.
§8 Działania następcze
- Dział Personalny pracodawcy jest również upoważnionym podmiotem do podejmowania działań następczych, włączając w to weryfikację zgłoszenia i dalszą komunikację ze zgłaszającym, w tym występowanie o dodatkowe informacje i przekazywanie zgłaszającemu informacji zwrotnej. Powyższe czynności wykonuje w Dziale Personalnym osoba upoważniona do przyjmowania zgłoszeń.
- Upoważniony podmiot, o którym mowa w ust. 1, ma obowiązek podjęcia, z zachowaniem należytej staranności, działań następczych.
- Osoba upoważniona do przyjmowania zgłoszeń ustala w pierwszej kolejności czy naruszenie będące przedmiotem zgłoszenia wypełnia znamiona informacji o naruszeniu prawa oraz czy jest objęte WPOS.
- Po ustaleniu, że zgłoszenie objęte jest WPOS, osoba upoważniona dokonuje zweryfikowania prawdziwości informacji o naruszeniach prawa oraz wnosi do pracodawcy o podjęcie środków, jakie mogą zostać zastosowane w przypadku stwierdzenia naruszenia prawa. O rodzaju i zakresie tych środków decyduje pracodawca.
- W razie uznania zgłoszenia za zasadne pracodawca podejmuje niezwłocznie działania następcze mające na celu zaniechania naruszenia, usunięcia jego skutków, pociągnięcia do odpowiedzialności osób winnych naruszenia oraz prowadzenia działań zapobiegających w przyszłości powstawaniu tego rodzaju naruszenia.
- Pracodawca przekazuje zgłaszającemu informację zwrotną w rozsądnym terminie, nieprzekraczającym 3 miesięcy od potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia lub, w przypadku nieprzekazania potwierdzenia zgłaszającemu, 3 miesięcy od upływu 7 dni od dokonania zgłoszenia, chyba że zgłaszający nie podał adresu do kontaktu, na który należy przekazać informację zwrotną. Przekazanie informacji zwrotnej koordynuje osoba upoważniona do przyjmowania zgłoszeń.
- Informacja zwrotna obejmuje w szczególności informację o stwierdzeniu bądź braku stwierdzenia wystąpienia naruszenia prawa i ewentualnych środkach, które zostały lub zostaną zastosowane w reakcji na stwierdzone naruszenie prawa.
§9 Zgłoszenia zewnętrzne
- Zgłoszeniem zewnętrznym jest ustne lub pisemne przekazanie informacji o naruszeniu prawa Rzecznikowi Praw Obywatelskich albo organowi publicznemu właściwemu do podejmowania działań następczych w określonej dziedzinie.
- Zgłoszenie zewnętrzne może w każdym przypadku nastąpić również do Rzecznika Praw Obywatelskich lub organu publicznego bez uprzedniego dokonania zgłoszenia wewnętrznego.
- Zgłoszenie zewnętrzne można składać do Rzecznika Praw Obywatelskich (adres dostępny na stronie internetowej https://bip.brpo.gov.pl).
- Organami publicznymi są także inne organy przyjmujące zgłoszenia zewnętrzne dotyczące naruszeń w dziedzinach należących do zakresu działania tych organów.
- Procedura przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych oraz podejmowania działań następczych jest ustalana przez podmiot właściwy do przyjęcia zgłoszenia.
- W przypadkach określonych ustawą zgłaszający może dokonać również ujawnienia publicznego.
§10 Ochrona zgłaszającego
- Zakazuje się wszelkich form działań odwetowych wobec zgłaszających, w tym gróźb działań odwetowych i prób podejmowania działań odwetowych, polegających w szczególności na:
1) odmowie nawiązania stosunku pracy;
2) wypowiedzeniu lub rozwiązaniu bez wypowiedzenia stosunku pracy;
3) niezawarciu umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę na czas nieokreślony po rozwiązaniu umowy o pracę na okres próbny, niezawarciu kolejnej umowy o pracę na czas określony lub niezawarciu umowy o pracę na czas nieokreślony
po rozwiązaniu umowy o pracę na czas określony – w przypadku gdy sygnalista miał uzasadnione oczekiwanie, że zostanie z nim zawarta taka umowa;
4) obniżeniu wysokości wynagrodzenia za pracę;
5) wstrzymaniu awansu albo pominięciu przy awansowaniu;
6) pominięciu przy przyznawaniu innych niż wynagrodzenie świadczeń związanych z pracą lub obniżeniu wysokości tych świadczeń;
7) przeniesieniu na niższe stanowisko pracy;
8) zawieszeniu w wykonywaniu obowiązków pracowniczych lub służbowych;
9) przekazaniu innemu pracownikowi dotychczasowych obowiązków sygnalisty;
10) niekorzystnej zmianie miejsca wykonywania pracy lub rozkładu czasu pracy;
11) negatywnej ocenie wyników pracy lub negatywnej opinii o pracy;
12) nałożeniu lub zastosowaniu środka dyscyplinarnego, w tym kary finansowej, lub środka o podobnym charakterze;
13) przymusie, zastraszaniu lub wykluczeniu;
14) mobbingu;
15) dyskryminacji;
16) niekorzystnym lub niesprawiedliwym traktowaniu;
17) wstrzymaniu udziału lub pominięciu przy typowaniu do udziału w szkoleniach podnoszących kwalifikacje zawodowe;
18) nieuzasadnionym skierowaniu na badania lekarskie, w tym badania psychiatryczne, chyba że przepisy odrębne przewidują możliwość skierowania pracownika na takie badania;
19) działaniu zmierzającym do utrudnienia znalezienia w przyszłości pracy w danym sektorze lub w danej branży na podstawie nieformalnego lub formalnego porozumienia sektorowego lub branżowego;
20) spowodowaniu straty finansowej, w tym gospodarczej, lub utraty dochodu;
21) wyrządzeniu innej szkody niematerialnej, w tym naruszeniu dóbr osobistych, w szczególności dobrego imienia sygnalisty;
22) próby lub groźby zastosowania jednego z ww. działań odwetowych;
23) wypowiedzenie umowy, której stroną jest sygnalista, w szczególności dotyczącej sprzedaży lub dostawy towarów lub świadczenia usług, odstąpienie od takiej umowy lub rozwiązanie jej bez wypowiedzenia;
24) nałożenie obowiązku lub odmowę przyznania, ograniczenie lub odebranie uprawnienia, w szczególności koncesji, zezwolenia lub ulgi
– chyba że pracodawca udowodni, że kierował się obiektywnymi powodami.
- Zgłaszający podlega ochronie od chwili dokonania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego pod warunkiem że miał uzasadnione podstawy sądzić, że będąca przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego informacja o naruszeniu prawa jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego i że informacja taka stanowi informację o naruszeniu prawa. Takiej ochronie będzie również podlegał zgłaszający informację anonimowo, o ile da się go zidentyfikować.
- Na pracodawcy spoczywa ciężar dowodu, że podjęte działanie nie jest działaniem odwetowym
- Przepisy dotyczące ochrony zgłaszającego stosuje się również do osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia oraz osoby powiązanej ze zgłaszającym, jak również do osoby prawnej lub innej jednostki organizacyjnej pomagającej sygnaliście lub z nim powiązanej, w szczególności stanowiącej własność sygnalisty lub go zatrudniającej.
- Dokonanie zgłoszenia zewnętrznego nie skutkuje pozbawieniem zgłaszającego ochrony przewidzianej w WPOS.
- Jeśli brak było uzasadnionych podstaw dokonania zgłoszenia, o których mowa w ust. 2, okoliczność ta może narazić wnoszącego zgłoszenie na odpowiedzialność dyscyplinarną lub innego rodzaju, przewidzianą w przepisach powszechnych.
§11 Rejestr zgłoszeń
- Pracodawca prowadzi rejestr zgłoszeń wewnętrznych i jest administratorem danych zgromadzonych w tym rejestrze.
- W imieniu pracodawcy rejestr zgłoszeń wewnętrznych prowadzą osoby upoważnione do przyjmowania zgłoszeń naruszenia prawa.
- Wpisu do rejestru zgłoszeń wewnętrznych dokonuje się na podstawie zgłoszenia wewnętrznego.
- W rejestrze zgłoszeń wewnętrznych gromadzi się następujące dane:
1) numer zgłoszenia;
2) przedmiot naruszenia prawa;
3) dane osobowe sygnalisty oraz osoby, której dotyczy zgłoszenie, niezbędne do identyfikacji tych osób;
4) adres do kontaktu sygnalisty;
5) datę dokonania zgłoszenia;
6) informację o podjętych działaniach następczych;
7) datę zakończenia sprawy.
- Dane w rejestrze zgłoszeń wewnętrznych są przechowane przez okres 3 lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym zakończono działania następcze lub po zakończeniu postępowań zainicjowanych tymi działaniami.
§12 Postanowienia końcowe
- WSOP został ustalony po konsultacji z przedstawicielami pracowników, wyłonionymi w trybie przyjętym u danego pracodawcy – jeżeli u pracodawcy nie działa zakładowa organizacja związkowa.
- Treść WPOS jest dostępna w sieci intranet, w pomieszczeniach socjalnych, u przełożonych oraz w Dziale Personalnym pracodawcy.
- Każdy pracownik może zaznajomić się z treścią WPOS w sposób wskazany w ust. 2. Pracodawca jest obowiązany zapoznać pracownika z treścią WPOS przed dopuszczeniem go do pracy. Osobie ubiegającej o wykonywanie pracy u pracodawcy umożliwia się zapoznanie z WPOS wraz z rozpoczęciem rekrutacji lub negocjacji poprzedzających zawarcie umowy.
- W sprawach nieuregulowanych WPOS stosuje się odpowiednio przepisy Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii oraz przepisy krajowe dotyczące ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa, w szczególności ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz.U. z 2024 r., poz. 928.
- Uchyla się dotychczas obowiązującą u pracodawcy Wewnętrzną Politykę Ochrony Sygnalistów.
- Wewnętrzna Polityka Ochrony Sygnalistów wchodzi po upływie 7 dni od dnia podania go do wiadomości pracowników w sposób przyjęty u pracodawcy z mocą obowiązującą od dnia 25 września 2024 r.